تمدید مهلت ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1400

اطلاعیه در خصوص تمدید مهلت ثبت نام و اصلاحات دفترچه‌ راهنمای ثبت‌نام در آزمون متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری سال  ۱۴۰۰

پیرو انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام در تاریخ 1400/05/03، با توجه به اعلام مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه مبنی بر اصلاحات دفترچه راهنمای مذکور، به اطلاع متقاضیان این آزمون می‌رساند، به منظور فراهم نمودن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از متقاضیانی که تا این تاریخ (1400/05/09) برای ثبت نام اقدام ننموده‌اند، ترتیبی اتخاذ گردیده است که بتوانند تا روز چهارشنبه مورخ 1400/05/13 نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

لذا متقاضیان، ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام و مندرجات این اطلاعیه، به درگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و برای ثبت‌نام اقدام نمایند.

ضمناً باتوجه به اصلاحات اعلام شده مقررگردید امکان ویرایش اطلاعات برای متقاضیان ایجاد گردد. بر این اساس، آن دسته از متقاضیانی که قبلا نسبت به ثبت نام اقدام نموده اند، می توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایند.

 

دانلود دفترچه راهنمای آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1400

دانلود اصلاحیه ی رشته محل دفترچه آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1400

لینک ثبت نام 

 

اطلاعیه شماره ۱

شرایط لازم جهت اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری (آزمون ۱۴۰۰):

۱-متدین به دین اسلام یا یکی از اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۲-تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۳-داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی تا زمان صدور پروانه کارشناسی (متولدین ۱۳۷۸/۰۶/۰۱ به قبل)
۴-داشتن دانشنامه معتبر کارشناسی یا بالاتر در رشته مورد تقاضا از دانشگاه‌های معتبر داخلی یا خارجی مورد تایید یکی از وزارت خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
تذکر ۱: (مدارک معادل یا مدارک دارای ارزش استخدامی (داخلی سازمانها) پذیرفته نمی‌باشد.)
۵-انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان تا زمان برگزاری آزمون
۶-عدم سوءپیشینه موثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی
۷-عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تایید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق
۸-داشتن سلامت جسمی برای انجام امور کارشناسی به تایید پزشکان معتمد مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده
۹-داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی و عدم سوءشهرت
۱۰-عدم محکومیت به انفصال دائم از کارشناسی رسمی
۱۱-داشتن شرایط علمی و سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا (تشخیص آن به عهده مرکز می‌باشد.)
تذکر: سابقه کار تجربی باید بعد از اخذ مدرک کارشناسی باشد
۱۲-داوطلبان باید بومی استان انتخابی باشند و در هنگام ثبت نام، استان و شهرستان بومی خود را انتخاب کنند

 

شرایط لازم جهت اخذ پروانه وکالت دادگستری (آزمون ۱۴۰۰):

۱-تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
۲-داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی و حداکثر ۶۵ سال تمام شمسی در زمان صدور پروانه (متولدین از ۱۳۳۷/۰۶/۰۱ تا ۱۳۷۸/۰۶/۰۱)
۳- داشتن حداقل دانشنامه کارشناسی در رشته حقوق (از دانشکده‌های حقوق داخل یا خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) یا دانشنامه لیسانس در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح
تبصره ۱:کسانی که فاقد مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح بوده و فقط دارای مدارک بالاتر آن هستند حق شرکت در آزمون را ندارند.
تبصره ۲: مدرک معادل حوزوی مدرکی است که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
تبصره ۳:دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحد‌های دروس دوره کارشناسی حقوق را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون هستند.
۴-انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان تا زمان برگزاری آزمون
۵-عدم سوءپیشینه موثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی
۶-عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تایید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق
۷-عدم اشتغال اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی در وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات و شرکت‌های دولتی، نهاد‌های انقلابی، شهرداری‌ها و موسسات مامور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به سردفتری یا دفتریاری در زمان صدور مجوز و پس از آن مادامی که شخص به مشاوره حقوقی و وکالت
موضوع آیین نامه اجرایی مرکز اشتغال دارد.
۸-موارد ذکر شده در ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری
تذکر: در صورتی که داوطلبان شرایط فوق را نداشته باشند قبولی آن‌ها در هر مرحله‌ای که باشد کان لم یکن خواهد شد.

 

اطلاعیه شماره ۲

سهمیه ایثارگران

به استناد بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۵۹ قانون جامع خدمات جامع ایثارگران، ۳۰ درصد از سهمیه پذیرش به ایثارگرانی که در زیر آمده است تعلق می‌گیرد مطابق زیر است:
«قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مکلفند سی‌درصد (۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%) آزادگان با داشتن حداقل سهماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازدهماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»
تذکر ۱: درخواست اعمال سهمیه ایثارگری و درج کد ایثارگری فقط در زمان ثبت نام امکان پذیر بوده و پس از آن هیچ گونه حقی برای داوطلب ایجاد نمی‌شود. ضنم آن که مسئولیت هرگونه اشتباه در وارد کردن اطلاعات بر عهده خود داوطلب می‌باشد.

 

اطلاعیه شماره ۳

شرایط انتقال حوزه (مخصوص دارندگان پروانه وکالت یا کارشناسی رسمی):

اگر نمره داوطلب بیشتر از نمره آخرین فرد قبولی در حوزه مورد تقاضا باشد به آن حوزه انتقال می‌یابد.
اما چنانچه نمره داوطلب کمتر از نمره آخرین فرد قبولی در حوزه مورد تقاضا باشد، ضمن پرداخت هزینه انتقال مطابق دستورالعمل مربوطه باید همه شرایط زیر را داشته باشد:
براساس ماده ۴ دستورالعمل نقل و انتقالات مرکزوکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه
ثبت درخواست انتقال ارفاقی مشروط به دارا بودن همزمان کلیه شرایط زیر قابل طرح بوده و تصمیم گیری در خصوص آن در اختیار کمیسیون‌های استانی و مرکزی خواهد بود:
دارا بودن حداقل سابقه اشتغال به وکالت یا کارشناسی (صرف نظر از دوره کارآموزی) حسب مورد مطابق تبصره ۱ این ماده
نداشتن تمرکز غیر مجاز در دوره سه ساله فعالیت اخیر
فقدان محکومیت انتظامی درجه ۳ یا ۴ حداکثر ظرف ۳ سال و درجه یک یا دو حداکثر ظرف ۱ سال پیش از ارائه درخواست
انجام منظم تکالیف معاضدتی در دوره اشتغال مذکور در تبصره ۱ این ماده
کسب حداقل ۸۰ درصد نمره قبولی آخرین نفر بدون احتساب سهمیه از حوزه انتقالی مقصد در آخرین آزمون برگزار شده از سوی مرکز
عضویت فعال در سامانه شفافیت
تبصره ۱- حداقل سابقه مورد نیاز موضوع بند «۱» به شرح ذیل می‌باشد:
الف- برای وکلا:
به منظور انتقال درون استان به مقصد غیر از مرکز استان یا از یک استان به استانی دیگر به مقصد غیر از مرکز آن استان ۲ سال.
به منظور انتقال به مراکز استان ۳ سال.
به منظور انتقال به کلانشهر‌ها ۵ سال.
ب- برای کارشناسان رسمی:
به منظور انتقال درون استان به مقصد غیر از مرکز استان یا از یک استان به استانی دیگر به مقصد غیر از مرکز آن استان ۲ سال
به منظور انتقال به مرکز استان همان حوزه ۵ سال.
به منظور انتقال به مرکز سایر استان¬ها ۷ سال.
به منظور انتقال به کلانشهر‌ها ۱۰ سال.
تبصره ۲- در صورتی که درخواست‌کننده، سابقه انتقال داشته باشد، باید حداقل ۵ سال از زمان انتقال سابق گذشته باشد مگر اینکه درخواست انتقال به استناد یکی از شرایط مذکور در ماده ۳ باشد. این حکم درمورد اشخاصی که قبلاً به کلانشهر‌ها یا به استان تهران منتقل شده و درخواست برگشت به حوزه انتقالی سابق را دارند اجرا نمی‌شود.

 

اطلاعیه شماره ۴

نحوه قبولی در آزمون‌های مرکز:

آزمون دو مرحله‌ای بوده و پذیرفته شدگان آزمون کتبی دعوت به آزمون شفاهی می‌شوند و کسب نمره قبولی در هر دو مرحله ضروری است. ضمن آن که مطابق بند ۹ آیین نامه اجرای مرکز پس از انجام آزمون، مصاحبه، تحقیق و گزینش، صلاحیت اخلاقی و رفتاری پذیرفته شدگان توسط هیات تعیین صلاحیت بررسی می‌شود و قبولی نهایی منوط به تایید این هیات است.
*فرآیند جذب (آزمون کتبی، آزمون شفاهی، اخذ استعلامات قانونی، بررسی پرونده‌ها در هیات تعیین صلاحیت) در حدود یک سال زمان می‌برد.

 

اطلاعیه شماره ۵

دفترچه آزمون:

مطالعه دقیق و آگاهی نسبت به مفاد داخل دفترچه راهنمای ثبت نام و آیین نامه‌های داخلی مرکز به خصوص آیین نامه اجرایی، الزامی بوده و عدم آگاهی از آن‌ها هیچ گونه حقی برای داوطلب ایجاد نمی‌کند.

 

اطلاعیه شماره ۶

شرایط بومی گزینی آزمون کارشناسان رسمی ۱۴۰۰:

دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت ۴ سال در استان مورد تقاضا تا روز برگزاری آزمون

مقطع تحصیلی دوره متوسطه را در استان مورد تقاضا گذرانده باشند. (با ارائه گواهی مدرک دیپلم)

یکسان بودن محل اخذ مدرک تحصیلی دوره کارشناسی با استان مورد تقاضا

یکسان بودن محل تولد متقاضی با استان مورد تقاضا

محل سکونت همسر برای بانوان متقاضی با استان مورد تقاضا (ارائه سند مالکیت با ۴ سال سابقه نقل و انتقال یا قرارداد اجاره دارای کد رهگیری به مدت ۴ سال)

یکسان بودن محل صدور سند ازدواج متقاضی با استان مورد تقاضا

*در آزمون وکالت شرایط بومی گزینی وجود ندارد.

 

  • مهلت ثبت نام : زمان شروع ثبت نام از روز یکشنبه ۱۴۰۰/۵/۳ لغايت روز شنبه ۱۴۰۰/۵/۹ مي باشد

  • ويرايش اطلاعات ثبت نام : براي ويرايش اطلاعات از بخش مربوطه که در منوي سمت راست مي باشد اقدام نماييد.

  • توجه ويژه : در طي مراحل ثبت نام از کليک بر روي دکمه Back مرورگر خود و بازکردن بيش از يک صفحه مرورگر بر روي کامپيوتر خود جدا خودداري نماييد.

  • توجه ويژه : در صورتي که در مراحل ثبت نام در سيستم به مشکلي برخورد کرديد، تمامي پنجره هاي مرورگر را بسته و از ابتدا مراحل ثبت نام را آغاز نماييد.

  • توجه ويژه : ثبت نام شما زماني تکميل گرديده که در مراحل ثبت نام از سيستم شماره پرونده 7 رقمي  و کد پيگيري ثبت نام 15 رقمي دريافت نماييد.

  • توجه ويژه : جهت طرح سوال مي توانيد با شماره 026-36270058 حاصل نماييد. ساعت پاسخ گويي تلفني از ساعت 8:30 صبح الي ۱۳:00 بجز ايام تعطيل

  • توجه ويژه : داوطلبان بایستی سریال ثبت نام 12 رقمی سیستم ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستری قوه قضائیه سال 1400 به مبلغ 3500000 ریال برای متقاضیان رشته های راه و ساختمان، امور ثبتی و نقشه برداری، امور وسائط نقلیه موتوری زمینی(تصادفات)، حسابداری و حسابرسی، کشاورزی و منابع طبیعی، امور بانکی، برق ماشین و تاسیسات کارخانجات، بورس و اوراق بهادار و مبلغ 3000000 ریال برای متقاضیان سایر رشته ها را از قسمت خرید کارت تهیه نمایند.

  • جهت پرسش سوالات مربوط به محتوای دفترچه ازمون کارشناسان رسمی قوه قضائیه در سال 1400 به لینک https://www.23055.ir/news/2607 مراجعه نمایید.

 

توصيه‌هاي مهم به داوطلبان گرامي

 

  • 1- داوطلبان بايد دفترچه راهنمای ثبت نام را بطور كامل مطالعه كرده باشند

  • 2- داوطلبان باید حتما شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در اطلاعیه ثبت نام را داشته باشند.

  • 3- داوطلبان لازم است در درج كد ملي، نام خانوادگي و نام، مشخصات شناسنامه‌اي، ارسال عكس و تمامي اطلاعات لازم ديگر دقت و توجه كافي به عمل آورند، بديهي است درصورت اعلام و ارسال هرگونه اطلاعات اشتباه، با داوطلب به عنوان متخلف برخورد خواهد شد.

  • 4- در پايان ثبت‌نام اينترنتي تأييد صحت اطلاعات ارسالي به عهده شخص داوطلب مي‌باشد، لذا دقت و توجه كافي در اين خصوص به عمل آيد.

  • 5- براي جلوگيري از مشكلات بعدي حتماً اطلاعات درج شده در تقاضانامه ثبت‌نامي را به دقت بررسي نمايند.

  • 6- داوطلبان پس از تكميل تقاضانامه و دريافت كد پيگيري يك نسخه پرينت از تقاضانامه تهيه و پس از مطالعه مندرجات آن، آنرا نزد خود نگهداري نمايند.

  • 7- داوطلبان لازم است اطلاعات كارت اعتباري، شماره پرونده و كد پيگيري خود را تا اعلام نتايج نهايي نزد خود نگهداري نمايند.

  • 8- توصيه مي‌شود داوطلب فرايند ثبت‌نام را شخصاً انجام دهد و شماره پرونده و كد پيگيري دريافتي از سايت را، نزد سايرين افشا نكند.

 

 

سوالات پرتکرار در خصوص آزمون هاي مرکز در سال 1400

شرایط انتقال حوزه در آزمون های وکالت و کارشناسان رسمی چگونه است؟

اگر نمره داوطلب بیشتر از نمره آخرین فرد قبولی در حوزه مورد تقاضا باشد به آن حوزه انتقال می یابد.

اما چنانچه نمره داوطلب کمتر از نمره آخرین فرد قبولی در حوزه مورد تقاضا باشد ، ضمن پرداخت هزینه انتقال مطابق دستورالعمل مربوطه باید همه شرایط زیر را داشته باشد:

براساس ماده4 دستورالعمل نقل و انتقالات مرکزوکلاء،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه

ثبت درخواست انتقال ارفاقی مشروط به دارا بودن همزمان کلیه شرایط زیر قابل طرح بوده و تصمیم گیری در خصوص آن در اختیار کمیسیون های استانی و مرکزی خواهد بود:

دارا بودن حداقل سابقه اشتغال به وکالت یا کارشناسی (صرف نظر از دوره کارآموزی) حسب مورد مطابق تبصره ۱ این ماده

نداشتن تمرکز غیر مجاز در دوره سه ساله فعالیت اخیر

فقدان محکومیت انتظامی درجه ۳ یا ۴ حداکثر ظرف ۳ سال و درجه یک یا دو حداکثر ظرف ۱ سال پیش از ارائه درخواست

انجام منظم تکالیف معاضدتی در دوره اشتغال مذکور در تبصره ۱ این ماده

کسب حداقل ۸۰ درصد نمره قبولي آخرين نفر بدون احتساب سهمیه از حوزه انتقالي مقصد در آخرین آزمون برگزار شده از سوی مرکز

عضویت فعال در سامانه شفافیت

تبصره ۱- حداقل سابقه مورد نیاز موضوع بند «۱» به شرح ذیل می باشد:

الف- برای وکلا:

به منظور انتقال درون استان به مقصد غیر از مرکز استان یا از یک استان به استانی دیگر به مقصد غیر از مرکز آن استان ۲ سال؛

به منظور انتقال به مراکز استان ۳ سال؛

به منظور انتقال به کلانشهرها ۵ سال؛

ب- برای کارشناسان رسمی:

به منظور انتقال درون استان به مقصد غیر از مرکز استان یا از یک استان به استانی دیگر به مقصد غیر از مرکز آن استان ۲ سال

به منظور انتقال به مرکز استان همان حوزه ۵ سال؛

به منظور انتقال به مرکز سایر استان­ها ۷ سال؛

به منظور انتقال به کلانشهرها ۱۰ سال؛

تبصره ۲- در صورتی که درخواست­کننده، سابقه انتقال داشته باشد، باید حداقل ۵ سال از زمان انتقال سابق گذشته باشد مگر اینکه درخواست انتقال به استناد یکی از شرایط مذکور در ماده ۳ باشد. این حکم درمورد اشخاصی که قبلاً به کلانشهرها یا به استان تهران منتقل شده و درخواست برگشت به حوزه انتقالی سابق را دارند اجرا نمی شود.

 

 شرایط اعمال سهمیه ایثارگری برای متقاضیان آزمون وکالت و کارشناسان رسمی چگونه است؟

بر اساس ماده ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، طبق بند چ ماده 88 برنامه ششم توسعه، <<قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند>>

 

اعتراض نسبت به اعمال سهمیه ایثارگری در آزمون های پیش رو از چه طریقی انجام می شود؟

با توجه به اینکه اخذ استعلام های مربوط به این دو آزمون توسط مجری آزمون(سازمان سنجش آموزش کشور) انجام می شود، بنابراین مرجع پاسخگویی به اعتراضات مربوط به سهمیه ایثارگری مجری آزمون بوده و به این مرکز هیچگونه ارتباطی ندارد.

ضمن آن که آخرین مهلت جهت درج کد ایثارگری و اعلام آن زمان ثبت نام بوده و مسئولیت هرگونه اشتباه بر عهده خود داوطلب می باشد.

آیا بعد از برگزاری آزمون می توان نسبت به اعمال سهمیه ایثارگری درخواست داد؟

آخرین مهلت درخواست اعمال سهمیه ایثارگری و درج کد ایثارگری هنگام ثبت نام در آزمون می باشد و پس از اتمام زمان ثبت نام هیچ گونه حقی برای داوطلب ایجاد نمی شود.ضمن آن که مسئولیت هرگونه اشتباه در وارد کردن اطلاعات بر عهده خود داوطلب می باشد.

 

اعتراض به نمرات و کارنامه صادر شده از چه طریقی انجام می شود؟

با توجه به اینکه مجری آزمون(سازمان سنجش آموزش کشور) مسئولیت تصحیح پاسخنامه ها و صدور کارنامه ها را بر عهده دارد بنابراین مرجع رسیدگی به این نوع اعتراضات مجری آزمون بوده و به این مرکز هیچگونه ارتباطی ندارد.

 

درصورتی که ظرفیت رشته محل انتخابی ما خالی باشد چگونه میتوانیم در آنجا پذیرش شویم؟

برای قبولی در آزمون باید علاوه بر خالی بودن ظرفیت حوزه مورد تقاضا نمره حد نصاب قبولی را نیز کسب کرده باشید.

آیا حدنصاب قبولی در یک رشته محل با رشته مشابه در شهر دیگر یکسان است؟

خیر،نمره حد نصاب هر حوزه در هر رشته امتخانی با توجه به نمرات کسب شده داوطلبان در آن حوزه و رشته امتحانی مورد تقاضا و بعد از آزمون تعیین می شود.

 

آیا کسب حدنصاب نمره قبولی در یک رشته محل به معنی قبولی حتمی در آنجا می باشد؟

برای قبولی در آزمون باید علاوه بر کسب نمره حدنصاب قبولی حوزه مورد تقاضا، ظرفیت خالی هم موجود باشد. برای مثال ممکن است ظرفیت یک حوزه 20 نفر باشد و نمره 50 نفر بیشتر از حد نصاب قبولی باشد و تنها 20 نفر اول از بین آن 50 نفر موفق به قبولی شده و 30 نفر دیگر مردود می شوند.

در ضمن توجه به این نکته ضروری است که آزمون های مرکز دو مرحله ای بوده و نمره کسب شده از سوی داوطلب در هر دو مرحله ملاک خواهد بود.

 

آیا کارشناس رسمی به عنوان شغل محسوب می شود و کارمندان دولت می‌توانند در آزمون کارشناسی رسمی شرکت کنند؟

خیر،کارشناسی رسمی دادگستری شغل محسوب نمی شود و داوطلب می تواند در کنار یک شغل دیگر(به جز وکالت، مشاوره خانواده و قضاوت) پروانه کارشناسی رسمی دریافت نماید.

 

آیا می توان به صورت همزمان درآزمون وکالت و کارشناسان رسمی پروانه دریافت کرد؟

داوطلبان می توانند در هر دو آزمون شرکت کنند اما بنابر مصوبه هیئت محترم نظارت مرکز داشتن همزمان پروانه وکالت و کارشناسی رسمی امکان پذیر نبوده و اخذ پروانه منوط به استعفا می باشد.

آیا در آزمون کارشناسی رسمی امکان شرکت در چند رشته و دریافت چند پروانه می‌باشد؟

خیر

شرایط بومی بودن برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی چیست؟

  1. دارا بودن سابقه پرداخت حق بيمه به مدت 4 سال در استان مورد تقاضا تا روز برگزاری آزمون
  2. مقطع تحصيلي دوره متوسطه را در استان مورد تقاضا گذرانده باشند. (با ارائه گواهي مدرك ديپلم)
  3. يكسان بودن محل اخذ مدرك تحصيلي دوره كارشناسي با استان مورد تقاضا
  4. يكسان بودن محل تولد متقاضي با استان مورد تقاضا
  5. محل سكونت همسر براي بانوان متقاضي با استان مورد تقاضا (ارائه سند مالكيت با 4 سال سابقه نقل و انتقال يا قرارداد اجاره داراي كد رهگيري به مدت 4 سال)
  6. يكسان بودن محل صدور سند ازدواج متقاضي با استان مورد تقاضا

*ضمن آن که در آزمون وکالت شرایط بومی گزینی وجود ندارد.

آیا قبولی در آزمون کتبی به معنای قبولی نهایی است؟

خیر،آزمون دو مرحله ای بوده و  پذیرفته شدگان آزمون کتبی دعوت به آزمون شفاهی می شوند.ضمن آن که مطابق بند 9 آیین نامه اجرای مرکز پس از انجام آزمون،مصاحبه،تحقیق و گزینش،صلاحیت اخلاقی و رفتاری پذیرفته شدگان توسط هیات تعیین صلاحیت بررسی می شود و قبولی نهایی منوط به تایید هیات این هیات می باشد.

 

مواد امتحانی مشترک برای کلیه رشته های آزمون کارشناسان رسمی شامل چه مواردی می شود؟ 
قوانین و مقررات مربوط به کارشناسی دادگستری با آخرین اصلاحات که لیست قوانین آن به شرح زیر می باشد

الف)قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱/۰۱/۱۸
ب)آیین نامه اجرایی قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری
ج)ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی
د)آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم اقتصادی مصوب ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ رئیس قوه قضائیه
ه)مواد مرتبط با موضوع کارشناسی از قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری

 

در آزمون وکالت ۱۴۰۰ تا چه تاریخی فرصت داریم گواهی فراغت از تحصیل را ارائه دهیم؟ 


متقاضیانی که در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند، باید حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۶/۳۱ گواهی فراغت از تحصیل خود را ارائه نمایند، در صورت عدم ارائه مدرک مربوطه، پذیرفته شدن متقاضی در آزمون و مصاحبه هیچگونه حقی ایجاد نمی کند و پذیرش ایشان کان لم یکن خواهد بود. 
تذکر۱:داوطلبینی که گواهی فراغت از تحصیل را تا ۱۴۰۱/۶/۳۱ ارائه می کنند نیازمند است نسبت به امضای تعهد نامه و بارگذاری تصویر آن در هنگام ثبت نام اقدام نمایند.
*جهت دریافت متن تعهد نامه به تارنمای www.23055.ir مراجعه نمایید.
تذکر۲:در آزمون کارشناسان رسمی داشتن گواهی فراغت از تحصیل در هنگام ثبت نام ضروری است.

 

در آزمون وکالت ۱۴۰۰ تا چه تاریخی فرصت داریم کارت پایان خدمت را ارائه دهیم؟ 


مطابق مصوبه هیئت محترم نظارت بر وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، در خصوص پذیرفته شدگان آزمون وکالت سال1400 سرباز کارآموز پذیرفته نمی شود. بنابراین متقاضیانی که به هر نحوی مشمول خدمت سربازی می باشند یا پس از فراغت از تحصیل مشمول خواهند شد، باید حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۶/۳۱ کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت خود را ارائه نمایند. در صورت عدم ارائه مدرک مربوطه، پذیرفته شدن متقاضی در آزمون و مصاحبه هیچگونه حقی ایجاد نمی کند و پذیرش ایشان کان لم یکن خواهد بود.
تذکر۱:داوطلبینی که مدرک پایان خدمت را تا ۱۴۰۱/۶/۳۱ ارائه می کنند نیازمند است نسبت به امضای تعهد نامه و بارگذاری تصویر آن در هنگام ثبت نام اقدام نمایند.
*جهت دریافت متن تعهد نامه به تارنمای www.23055.ir مراجعه نمایید.
تذکر۲:در آزمون کارشناسان رسمی داشتن مدرک معافیت از خدمت در هنگام ثبت نام ضروری است.